Khamis, 22 April 2010

Page 1
1
RINGKASAN PENYEBARAN DAN PERKEMBANGAN DUNIA MELAYU
ISLAM DI KEDAH DARUL AMAN
Sekitar kurun ke 10 dan 11 Masihi, Kumpulan berfahaman Syiah di Iran
telah memulakan gerakan memburu dan menghapuskan Ahli Sunnah Wal
Jamaah yang berada di bumi Iran ketika itu. Golongan Sunni adalah dari
kalangan suku kaum Kurdis (Kalahar).
Oleh kerana keadaan amat terdesak, golongan Ahli Sunnah Kurdis
terpaksa berhijrah secara besar-besaran ke Afrika, India, Timur Tengah, Timur
Jauh dan New Zealand. Sebahagian daripada mereka juga telah tiba di
Nusantara dan membuka penempatan baru di Kedah yang juga dinamakan
mereka sebagai Kalahar ( sempena mengambil nama suku kaum Kurdis Sunni )
yang pada masa itu baru sahaja menerima kesan serangan Raja Rajendra Chola
( Lihat Nota 1 ).
( Nota 1 ) Ini dikaitkan dengan serangan tentera Islam ke atas sebuah Kerajaan
Hindi di Pantai Koromandel bernama Chola. Raja Rajendra juga tidak berpuas
hati dengan penguasaan Sri Vijaya di Nusantara. Baginda telah menghantar
ratusan kapal perang untuk memusnahkan Empayar Sri Vijaya termasuk
Kadaram (Kedah).
Ketika itu, Maharaja Durbar I iaitu Merong Mahawangsa ( Sri Vijaya )
menjadi duta Maharaja Rom ( Keturunan Iskandar Zulkarnain – Macedonia )
(Lihat Nota 2) untuk membawa Putera Raja Rom bagi mengahwini Puteri
Maharaja China. Baginda berasal dari Gumarun ( Lihat Nota 2 ), Parsi dan pernah
ditewaskan oleh angkatan suku Iran lain yang lebih kuat.
( Nota 2 ) Rom yang dimaksudkan ialah Wilayah Empayar Parsi atau Iran yang
pada suatu masa adalah sebahagian dari Empayar Rom Timur yang telah lama
menerima agama Islam dari zaman Khulafa Ar-Rashidin. Gumarun juga dikenali
sebagai Pelabuhan Gambroon di Laut Kaspian.
Rombongan pelayaran Merong Mahawangsa ini telah diserang oleh satu
angkatan perang Hindu yang mempunyai kapal berlambangkan burung garuda
( lambang kenderaan Dewa Wisnu ).
Serangan yang begitu kuat ini telah memaksa kapal Raja Merong
Mahawangsa mendarat di kaki Gunung Jerai dan tidak lama kemudian baginda
telah diangkat menjadi raja oleh penduduk tempatan sebagai Raja ( Kedah )
Kalahar 1.
2
Baginda juga telah mengahwini seorang gadis Orang Laut dari suku
gergasi kerana ingin menggalakkan perkahwinan campuran di samping
memperbesarkan lagi keturunan dan kaum kerabat.
Raja Merong Mahawangsa telah memperkenalkan nobat di istana baginda
( Lihat Nota 3 ) mengambil sempena bunyi-bunyian dari istana Khalifah Harun
Ar-Rashid di Baghdad.
(Nota 3) Istana baginda dibina di Kota Langkasuka di Sok, kira-kira 96 km ke
timur Gunung Jerai berhampiran persimpangan jalan perdagangan Kalahar dan
Langkasuka. Baginda juga dikatakan mendirikan sebuah lagi istana di timur
Gunung Jerai berhampiran Kuala Merbok iaitu tapak permulaan jalan menuju ke
Langkasuka dan Pantai Timur.
Syeikh Abdullah Al-Qumairy
Tuan Guru Haji Mahmud Nasri Osmani ( Pengasas Silat Abjad ) telah
menceritakan kepada murid-muridnya bahawa Syeikh Abdullah bin Tuan Syeikh
Ahmad bin Tuan Syeikh Ja’far Qumairy ( atau Syeikh ( Sayyid ) Abdullah Al-
Qumairy atau Syekh Abdullah Al-Yamani ) berasal dari Syahir, Yaman. Beliau
adalah Ahlul Bait dari keturunan Rasulullah S.A.W. yang juga merupakan murid
kanan Ulama Terkenal Sultan Aulia Sayyidi Syeikh Maulana Maududin Ariffin Qutb
Rabbani Muhyiddin Abdul Qadir Jilani Qadasallah Sirruh.
Pada suatu hari, Syeikh Abdullah Al-Qumairy telah menerima arahan dari
Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jilani untuk berangkat ke Negeri Kalaha (Kedah)
bersama-sama 11 orang rakan-rakannya.
Tuan Guru Haji Mahmud Nasri juga telah mengisahkan bagaimana Syeikh
Abdullah Al-Qumairy telah menggunakan jalan karamah di mana dia berjalan
sekelip mata ( lipat bumi ) dari Baghdad ke Kedah dengan izin Allah SWT
bersama-sama 11 orang rakannya. Syeikh Abdullah tiba di Negeri Kalaha pada
tahun 531 Hijrah ( 1136 Masehi ) – ( Lihat Nota 4 ) dan telah mengadap
Maharaja Durbar II Raja Phra Ong Mahawanser, Raja Kalaha yang ke-9 di Istana
Bukit Meriam. Ketika itu istana sedang mengadakan satu majlis keramaian yang
mempamerkan pertunjukan seni mempertahankan diri yang berpaksikan
pemujaan dewata, sihir, istidraj dan lain-lain.
(Nota 4) – Semasa zaman Al-Muqtafi menjadi Khalifah di Baghdad.
Syeikh Abdullah Al-Qumairy dan rakan-rakannya telah mempamerkan satu
kehebatan seni mempertahankan diri ( silat ) sehingga semua hulubalang-
hulubalang Raja Phra Ong terpaksa mengaku kalah dan akur dengan kehebatan
Syeikh Abdullah.
3
Baginda amat kagum dengan kehebatan yang ditonjolkan oleh Syeikh
Abdullah Al-Qumairy dan rakan-rakannya serta ingin mengetahui secara lanjut
mengenai rahsia kekuatan ini. Setelah mendengar penerangan Syeikh Abdullah,
akhirnya baginda sangat terpegun dan terus memeluk Islam dengan mengucap
dua kalimah syahadah di tangan Syeikh Abdullah Al-Qumairy diikuti semua para
pembesar dan pegawai-pegawai Istana.
Syeikh Abdullah Al-Qumairy telah memasyhurkan gelaran dan nama baru
kepada Raja Phra Ong Maha Wanser iaitu Sultan Muzaffar Shah 1. Tidak lama
kemudian seluruh rakyat Kedah juga telah memeluk agama Islam. Pengislaman
secara massal ini berlaku dalam tempoh yang begitu cepat dengan berkat usaha
yang jujur dan ikhlas seorang Waliyullah iaitu Syeikh Abdullah Al-Qumairy.
Rakyat Kedah juga terdiri daripada pelbagai kelompok yang berasal
daripada Arab, Iran, India, Parsi, Al-Sin ( China ) ( Lihat Nota 5 ) dan lain-lain
yang mana mereka kebanyakannya telah lama memeluk Islam di negara asal
masing-masing. Mereka juga terkenal dengan kemahiran berdagang. Umat Islam
dari China juga rata-rata memakai nama pangkal ‘Pu’ iaitu Abu.
(Nota 5) – Saudagar-saudagar Islam dari Arab, Iran dan lain-lain berkumpul di
pelabuhan Kanton (Guangzhou). Sayyidina Uthman bin Affan r.a. pernah
menghantar Saad Abi Waqqas bersama-sama 15 orang ahli rombongan untuk
mengembangkan dakwah di Negeri China. Rekod di Negeri China pada tahun
651 menunjukkan bahawa mereka telah menerima utusan dari Han Mimo Moni
( Amirul Mukminin ) dan dalam kurun Masihi ke 7, Raja China Tai Ti Sung telah
memeluk Islam.
Sekitar 877 Masihi, saudagar-saudagar Arab dan Iran di Kanton telah
diserang dan dibunuh beramai-ramai oleh sekumpulan pemberontak anti
kerajaan China. Inilah penyebabkan sebahagian dari mereka menjadi pelarian
dan tiba di Kalaha.
Kebanyakan dari mereka ini telah memutuskan untuk terus tinggal
bersama-sama umat Islam di Kedah dan menjadi satu warga atau bangsa yang
baru di negeri Islam di bawah bimbingan ( Ulama ) Syeikh Abdullah Al-Qumairy
dan payung pemerintahan ( Umara ) Sultan Muzaffar Syah 1 ( Gandingan
Kepimpinan Ulama-Umara ).
Syeikh Abdullah Al-Qumairy telah menamakan gagasan bangsa yang baru
sebagai ‘Al-Mala-u’ ( Lihat Nota 6 ) bersempena satu kalimah Arab yang
bermaksud ‘( berkembang-biak ) memenuhi ruang’ kerana cepatnya berkembang
pengaruh agama Islam di Kalaha. Lama-kelamaan, pengaruh dialek dan sebutan
4
berbilang bangsa ini telah menerbitkan perkataan “Melayu” seperti yang dikenali
hari ini.
(Nota 6) 'Al-Mala-u' disebut di banyak tempat dalam Al-Qur'anul Karim dan juga
Hadis. Mengikut Kamus Bahasa Arab - Al-Mala-u bererti :
a) Budi pekerti yang tinggi ( husnulkhuluqa ( akhlak yang mulia ) yakni
makna kepada agama sebagaimana satu Sabda Rasulullah S.A.W.)
b) Pemimpin
c) Cahaya ( Iman dan Taat ) yang memenuhi ruang dan masa
Gelaran ini diberikan bagi mengesahkan bahawa warga ini adalah :
a) Ahli ( warga yang menerima Talkin kalimah Taqwa dan Tarbiah )
b) Jawi ( penulisan bangsa Arab asal iaitu Jawi Qadim ( Asia Tenggara ) –
manakala Bangsa Melayu asal pula menggunakan Jawi Jadid ( Asia
Barat ) yang menambahkan titik pada beberapa huruf ).
c) Melayu ( yang berkembang-biak memenuhi ruang ).
d) Asal (yang asli atau yang yang tulin menerima agama Islam dari
Seruan Nabi Muhammad Rasulullah S.A.W.).
e) Bangsa ( rasmi ) kebangsaan ( Warga Angin Bawah Bayu Merdeka ).
f) Pegang Teguh Agama Islam – berpaut kukuh kepada agama Samawi.
( AHLI JAWI MELAYU ASAL BANGSA KEBANGSAAN PEGANG TEGUH
AGAMA ISLAM – Sekira-kiranya pewaris asabah kepada satu bangsa
beragama) ( menyamai dengan zaman kegemilangan Islam lampau ) atau
ringkasnya Pemimpin Yang Berbudi Pekerti Mulia dan Nurnya Meliputi Alam
( Khalifah ) Kemudian Sultan Muzaffar 1 memperkenalkan kepada mata dunia
bahawa ISLAM ITU MELAYU dan MELAYU ITU ISLAM )
Selain itu Baginda Sultan Muzaffar telah bertaubat nasuha bersama-sama
semua pembesar Istana dan para hulubalangnya termasuk seluruh rakyat jelata
Kalaha di bawah bimbingan Syeikh Abdullah Al-Qumairy.
Akhirnya Negeri Kalaha juga telah ditukar oleh Syeikh Abdullah Al-
Qumairy kepada nama Kedah Darul Aman iaitu sebuah negeri yang aman dan
merdeka dari segala bentuk kesyirikan, kekufuran dan keengkaran. Penamaan ini
juga bersempena “Baldatun Thayyibah Wa Rabbun Ghafur” yang dipetik dari
Firman Allah S.W.T. dalam Surah Saba: Ayat 15 yang bermaksud “Negeri yang
baik ( indah lagi makmur ) dan Tuhan Maha Pengampun” ( ke atas taubat
hambaNya ).
Sultan Muzaffar Syah 1 sangat mengasihi Syeikh Abdullah Al-Qumairy
sehingga baginda telah melantik Syeikh Abdullah Al-Qumairy sebagai Guru dan
5
Penasihat agama Islam baginda, kaum kerabat diraja dan juga seluruh Istana.
Sultan Muzaffar Syah (1) juga telah mengangkat Syeikh Abdullah Al-Qumairy
sebagai ayahanda angkat baginda.
Syeikh Abdullah Al-Qumairy juga telah menyarankan agar candi di puncak
Gunung Jerai dimusnahkan dan diganti dengan sebuah menara untuk dijadikan
tempat azan bagi menyeru umat Islam Kedah untuk bersolat. Sultan Muzaffar
Syah 1 telah menitahkan agar permintaan Syeikh Abdullah Al-Qumairy
dilaksanakan.
Setelah binaan menara tersebut hampir siap, Syeikh Abdullah Al-Qumairy
telah jatuh gering dan ditakdirkan wafat beberapa hari selepas itu. Sebelum
kewafatannya, Syeikh Abdullah Al-Qumairy telah mewasiatkan agar jenazahnya
dikebumikan di kawasan lapang berdekatan dengan binaan menara berkenaan.
Kawasan itu dikenali kini sebagai Padang Tok Sheikh.
Mengikut Tuan Guru Haji Mahmud lagi, Guru Syeikh Abdullah iaitu Sayyidi
Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jilani ( wafat pada 561 Hijrah/1166 Masehi )
pernah tiba beberapa kali di Gunung Jerai untuk menziarahi maqam muridnya,
Syeikh Abdullah Al-Qumairy serta pernah bersolat di kawasan tanah lapang
berkenaan di samping melantik Sultan Muzaffar Shah 1 sebagai pengganti
kepada Syeikh Abdullah Al-Qumairy.
Kemakmuran Melayu Islam termasuk Zaman Kesultanan Melaka, Perlak
Pasai, Deli dan seluruh Nusantara yang dikecapi akhirnya musnah disebabkan
percakaran sesama sendiri yang juga telah memudahkan lagi serangan serta
penjajahan Belanda, Portugis dan Inggeris ke atas Nusantara selepas Siam dan
China tidak campurtangan lagi.
Penjajah akhirnya memusnahkan dan merungkai-rungkaikan akar umbi
kekuatan Melayu Islam dengan memisahkan maksud bangsa dan agamanya dan
menggantikannya dengan faham sekular. Akibatnya, tercetuslah pelbagai
pertengkaran dan perselisihan faham dalam agama, bangsa dan siasah yang
menjadikan umat manusia rata-rata :
a) cintakan dunia dan takutkan mati ( Al-Wahan ).
b) berbangga dengan maksiat dan budaya kuning.
c) berfahaman ajaran sesat.
d) salah faham terhadap agama.
e) pergaduhan antara kaum dan agama.
f) pengaruh isme yang membahayakan.
g) kepercayaan karut lagi harut marut, bidaah, syirik dsb.
h) menjadi mudah gugur imannya dan lain-lain.
6
Penjajah juga telah menanam kefahaman anti Islam sehingga berjaya
merosakkan kemurnian Islam di Indonesia dengan terbunuhnya sekumpulan
Ahlul Bayt dan Ulama Warisatul Anbia sekitar tahun 1940-an
Selain itu, mengikut satu laman web ( lihat rujukan ), penjajah telah
banyak melarikan kitab-kitab agama termasuk sejarah Nusantara selepas zaman
penjajahan kerana dipercayai akan memberikan kekuatan kepada bangsa Melayu
Islam untuk bangkit kembali.
Kenapa penjajah melakukan sedemikian rupa terhadap Melayu
Islam?
Jawapannya ialah penjajah ketika itu rata-rata berpayungkan satu
fahaman sesat Yahudi dari Kumpulan Illuminati/New World Order (
berlambangkan mata Horus/Osiris – iaitu Mata Dajjal ) yang dipecahkan kepada
2 kumpulan iaitu Priory of Psion ( Zionis ) dan Opus Dei ( juga berperang sesama
sendiri kerana kefahaman yang berbeza terhadap Nabi Isa a.s. ).
Salah satu kesimpulan dari misi Zionis yang tercatat ( secara simbolik )
dalam Protocol of Zion ialah untuk :
“Memusnahkan agama samawi ( Islam ) yang dbawa oleh keturunan Nabi
( Ahlul Bait ), Raja-Raja serta diwarisi oleh Ulama Warisatul Anbia ( yang
dianggap Zionis sebagai agama palsu )”
Zionis sangat takut kepada kewujudan Imam Al-Mahdi, Pemimpin Islam
dari kalangan Ahlul Bait dan Ulama Warisatul Anbia yang akan memusnahkan
mereka.
Peperangan memusnahkan Islam telah bermula dengan terbunuhnya
Ahlul Bayt keturunan Rasulullah SAW dan akan terus berlarutan sehingga kini
( Krisis Timur Tengah yang tidak kehabisan ) sehinggalah kemuncak - timbulnya
kumpulan Yahudi Isfahan di akhir zaman yang dipimpin oleh Al Masihi Dajjal
Laknatullah bagi memerangi Imam Al-Mahdi.
Antara tanda-tanda yang ada dahulu ialah apabila Inggeris melabelkan
pahlawan Melayu Islam ( Tok Janggut, Mat Kilau, Datuk Bahaman dll ) sebagai
Pemberontak ( rebel ) dan tanda-tanda yang ada kini ialah apabila Barat
melabelkan Islam sebagai Pengganas ( terrorist ) – Dua panggilan yang berbeza
tetapi membawa satu maksud yang sama. Rata-rata di Internet didapati
kumpulan Zionist telah mula melabelkan Imam Al-Mahdi sebagai ‘Terrorist Islam’
terbesar dunia.
7
Kini kumpulan Illuminati diketuai oleh Black Pope, Count Kolvenbach ( The
Jesuit ) dan dibantu oleh satu kumpulan elit baru zionist dunia yang dikenali
sebagai kumpulan Bilderberg. Pelbagai cara dilakukan ( termasuk menggunakan
teknologi ) untuk merosakkan minda dan aqidah orang-orang Islam.
Kebangkitan pertama yang direkodkan menentang penjajah dan faham
Zionist serta usaha menaikkan kembali kegemilangan Islam itu Melayu dan
Melayu itu Islam telah bermula sebelum 1940an. Gerakan yang memimpin ulama
dan Ahlul Bait ( berpaksikan Dua Kalimah Syahadah ) telah dipelopori oleh Ulama
Terkenal Nusantara iaitu Maulana Syeikh Wan Ahmad bin Syeikh Wan
Mohammad Zain bin Dato Panglima Kaya Syeikh Wan Mustafa bin Syeikh Wan
Mohammad bin Syeikh Wan Mohammad Zainal Abidin ( Fakih Wan Musa Al-
Jambusi As-Sanawi Al-Fatani), Ulama besar Masjidil Haram, Mufti Tarim Kerajaan
Othmaniah Turki dan juga Kerajaan Melayu Islam Asia Tenggara. Ulama besar ini
( yang juga guru kepada Syeikh Yusof Kenali – Tok Kenali ) juga telah membuat
satu himpunan raksaksa Ahli Jawi Melayu Asal Bangsa Kebangsaan Pegang
Teguh Agama islam di Madrasah Darul Ulum Makkatul Mukarramah yang dihadiri
lebih lima ribu ulama Nusantara.
Perjuangan kemudian diteruskan oleh Al-Allamah Tuan Guru Maulana
Syeikh Yusof Al-Kenali (Tok Kenali) dan dipelopori pula oleh muridnya Tuan Guru
Haji Mahmud Nasri Osmani dan Tuan Guru Haji Umar Zuhdi.
Kini, perjuangan ini telah diwariskan oleh Persatuan Warga Melayu
Malaysia,Yayasan Angkatan Bina Jati Diri dan Pertubuhan Gerak Seni Silat Abjad
(Asli) Jabat Kilat Malaysia menerusi satu resolusi muzakarah ulung Warga Melayu
pada 12 Rabiul Awal 1429 Hijrah bersamaan 20 Mac 2008 Masihi yang diadakan
di Pusat Pengajian Assalam, No. 25, Persiaran Seroja 1/1, Bandar Amanjaya
08000 Sungai Petani, Kedah Darul Aman
--------------------
Rasulullah SAW bersabda:
“Setelah aku wafat ( dan ) setelah lama aku tinggalkan ( dunia ini ), umat Islam
akan menjadi lemah. Di atas kelemahan itu, orang kafir akan ( mengambil
peluang ) menindas mereka ( umat Islam ) bagaikan orang yang makan dengan
rakus.”
Sahabat bertanya,
“Apakah ketika itu umat Islam lemah dan musuh terlalu kuat?”
Sabda Rasulullah S.A.W.,
8
“Bahkan mereka ( umat Islam ) pada masa itu ( jumlahnya ) lebih ramai ( dari
sekarang ) tetapi tidak dapat memberikan apa-apa manfaat ( tidak berguna ),
tidak dapat memberikan apa-apa erti ( kesan ) dan musuh ( orang kafir ) tidak
takut ( gerun ) akan mereka. Mereka ( umat Islam ketika itu ) ibarat ( hanya )
buih di lautan.”
Sahabat bertanya lagi,
“Mengapa seramai itu tetapi ( hanya ) seperti buih di lautan?”
Sabda Rasulullah S.A.W.,
“Kerana ( mereka dilanda ) dua penyakit iaitu Al Wahan.”
Sahabat bertanya lagi,
“Apakah itu Al Wahan?”
Sabda Rasulullah S.A.W.,
“Cintakan dunia dan takutkan mati".
Dari Abu Daud dan Tabrani dari Abdullah bin Mas'ud dan dari pada Nabi SAW
sabdanya:
“Kalaulah usia dunia ini hanya tinggal sehari (sahaja lagi), nescaya Allah akan
panjangkan hari berkenaan sampai diutuskan kepadanya seorang lelaki ( Al
Mahdi ) dari keluargaku. Namanya sama dengan namaku dan nama ayahnya
sama dengan ayahku dan dia memenuhi dunia dengan keadilan sebagaimana
( ketika itu ) ia telah dipenuhi dengan kezaliman”
Dari Ibni Abi Syaibah dan Nu'aim bin Hammad dalam Al Fitan dan Ibnu Majah
dan Abu Nu'aim dari Ibnu Mas'ud, katanya :
“Ketika kami berada di sisi Rasulullah SAW, tiba-tiba datang sekelompok anak-
anak muda dari kalangan Bani Hasyim. Apabila terlihat akan ( wajah ) mereka,
maka Rasulullah berlinangan air mata dan wajah beliau berubah ( muram/sedih).
Akupun bertanya :
“Mengapakah kami melihat pada wajahmu, sesuatu yang kami tidak sukai?”.
Beliau menjawab :
9
“Kami Ahlul Bait telah Allah pilih untuk kami akhirat melebihi dunia. Kaum
kerabatku akan menerima bencana dan penyingkiran sepeninggalanku kelak,
sampai datangnya suatu kaum dari sebelah Timur yang membawa bersama
mereka panji-panji berwarna hitam. Mereka meminta kebaikan , tetapi tidak
diberikannya. Maka mereka pun berjuang dan memperoleh kemenangan. Lalu
diberikanlah apa yang mereka minta itu, tetapi mereka tidak menerimanya
hingga mereka menyerahkannya kepada seorang lelaki dari kaum kerabatku
yang memenuhi bumi dengan keadilan sebagaimana bumi dipenuhi dengan
kedurjanaan. Siapa di antara kamu yang sempat menemuinya, maka datangilah
mereka walalupun merangkak di atas salji. Sesungguhnya dialah Al Mahdi.”
Dari Tsauban r.a. Sabda Rasulullah SAW :
“Akan datang Panji Panji Hitam dari sebelah Timur, seolah-olah hati mereka
kepingan-kepingan besi. Barangsiapa mendengar tentang mereka, hendaklah
datang kepada mereka dan berbaiatlah kepada mereka sekalipun merangkak di
atas salji. (dari Al Hasan bin Sofyan dari Al hafiz Abu Nuaim - dari kitab Al Hawi
lil fatawa oleh Imam Sayuti)
Rasulullah S.A.W. juga bersabda :
“Ulama itu adalah pewaris Nabi (Ulama Warisatul Anbia)”
Dari Ahmad dan Muslim dari Anas, Anas, Rasulullah S.A.W. bersabda :
“Dajjal yang diiringi oleh 70,000.00 tentera Yahudi Isfahan yang memakai toga”
Rujukan
1. Gagasan Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu – Modul Memperkasakan
Bangsa dan Negara – menyelesaikan segala masalah serta mematikan segala
hujjah dan menghidupkan bumi yang mati – di tengah-tengah kegawatan dunia
penuh pancaroba, bergolak dan huru-hara – Oleh Al-Allamah Tuan Guru Haji
Ahmad Junaidin bin Che Din dan Yang Berbahagia Tuan Guru Haji Idris bin Haji
Mahmud Nasri Osmani, Persatuan Warga Melayu Malaysia dan Yayasan Angkatan
Bina Jati Diri.
2. Al-Tarikh Salasilah Negeri Kedah – Muhammad Hassan bin Muhammad
Arsyad.
3. Sejarah Kedah – Buyong Adil – DBP 1980.
4. Rancangan Zionis Memusnahkan Islam dan Nasrani dari Laman veil-
open.blogspot.com (The Truth Now In Malaysia)
10
5. Rujuk silang kepada Hikayat Merong Mahawangsa, bahan sejarah mengenai
Empayar Srivijaya, Raja-Raja Pasai dll.
6. Rujuk silang kepada khazanah tulisan Ustaz Wan Mohd Saghir Abdullah
-----------------------------------
MASAKINI
ABJAD MALAYSIA telah merangka satu formula untuk dicadangkan kepada
umat manusia menerusi pengenalan satu Gagasan Melayu itu Islam dan Islam itu
Melayu.
Modul telah disediakan bagi memperkasakan bangsa dan negara dengan
mendukung serta mempertahankan hak ketuanan Melayu, kekuatan perpaduan
Melayu, institusi kesultanan Raja-Raja Melayu dan kedaulatan negara pada setiap
masa.
Kami juga memperjuangkan pengekalan dalam negara masyarakat Melayu
supaya melaksanakan cara hidup Islam atas aliran mazhab yang rojeh ( 4
Mazhab Ahlus Sunnah Wal Jamaah )
Tauhid - Aliran Imam Abu Mathuridi atau Imam Abu Hassan As-Syaari
Feqah - Salah satu daripada Imam berikut tanpa pertindihan - Imam Syafie,
Imam Maliki, Imam Hambali dan Imam Hanafi
Akhlak ( tasauf ) - Mana-mana ulama muktabar yang ahli (faham) dalam babnya
(bidangnya) umpamanya Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jilani, Imam Al-Ghazali,
Imam Junaid Al-Baghdadi, Imam Abdullah Ahmadul Badawi ( murid Syeikh Abdul
Qadir Jilani ) dll.
Kami bermuafakat dalam menyampaikan seruan agama Islam hingga
tercapainya kefahaman hakikat tauhid yang sah dan jelas. Kami menyatukan
fahaman dan amalan untuk kekal hidup di bawah naungan Allah S.W.T. yang
Maha Esa, Nabi Muhammad Rasulullah S.A.W., Kitabullah dan Kiblat yang satu.
Kami menggunakan kaedah dakwah dalam ilmu dan amalan serentak
rohani dan jasmani umat manusia, beristiqamah dengan berpegang teguh
kepada hukum tertinggi - Al-Qur'an, Hadis, Ijmak dan Qias.
Kami berusaha untuk mendapat kerjasama supaya dibukakan ruang
seluas-luasnya bagi mengumpul seberapa ramai umat Melayu Islam supaya
bersatu dalam memperbaiki tumpuan pelaksanaan kerja dalam kehidupan
kepada keperkasaan diri, bangsa dan negara sehingga mampu mengubah
tamadun manusia.
11
• Bangsa hendaklah menerima agama Islam maka jadilah bangsa itu
bangsa beragama.
• Tempat letak agama pada diri seseorang itu ialah lidah, anggota dan
hatinya.
• Seseorang yang menerima Islam dengan yakin, wajib fardhu ain menjaga
agama yang ada pada dirinya pada bila-bila masa dan di mana-mana.
• Ilmu dan amalan seseorang menjadi baja yang menyuburkan agama
Islam yang ada pada dirinya selagi ilmu dan amal itu berada atas dasar
agama dan diambil serta dipelajari dari mereka yang ahli pada babnya.
• Agama Islam akan keluar daripada diri seseorang itu setelah menerimanya
di atas nama murtad, munafiq, zalim dan fasiq.
• Ilmu dan amalan seseorang menjadi racun yang membunuh agama yang
ada pada dirinya sekiranya ilmu dan amalan itu tersasar dari dasar agama
atau diambil serta dipelajari pula dari orang yang telah rosak akidah,
syariat, akhlak, jihadu bi nafsi dan jihadu bil mal.
Untuk maklumat lanjut, ABJAD MALAYSIA dan Persatuan Warga
Melayu Malaysia ingin menjemput mana-mana pihak, organisasi, sektor, parti
siasah, individu/kumpulan bagi menghubungi kami untuk mendapat penjelasan
yang lebih terperinci termasuk bukti-bukti dan fakta sejarah.
Alamat :
No. 25, Persiaran Seroja 1/1, Bandar Amanjaya, 08000 Sungai Petani, Kedah
Darul Aman.
Tel : +604-442-1498, Faks : +604-441-6502
( U/P : Haji Idris Haji Mahmud Nasri Osmani )
12
SELOKA BERSATU
Jerihnya sufi dan para pahlawan,
Golongan mahir dan para cendekiawan,
Membina kukuh kesatuan ini…
Sehingga kekal ke hari ini…
Sekian lama mereka pergi,
Lihatlah apa terjadi kini…
Kita ini bagaikan mati!
Bangkitlah semula hidupkan diri!
Lihatlah terbentang di hadapan kita,
Begitu besar luasnya dunia,
Menanti untuk kita manfaati,
Dengan akal bijak bestari
Dipandu nur yang suci dan murni,
Dugaan, cabaran, nikmat dan rezeki,
Adalah makanan hidup ini,
Samudera dalam kita selami,
Kalau jatuh, bangunlah lagi
Kejarlah semula kabilah ini,
Merdekakan lagi jiwa dan jasmani,
Yang sekian lama makin dijajahi!
BANGUN! BERAMAL! BEKERJA!
Kerana kita manusia biasa
Kerana kita mengaku hambaNya
Tanda tunduk akan perintahNya
Taatilah Allah, Rasul dan Ketua
Taatilah Guru, Ayah dan Bonda
Kepada Allah bertaqwa kita,
Agar dapat mengurus membeza,
Akal dan nafsu yang kurang sempurna,
Semoga mendapat darjat yang mulia.
Ketua adalah pembawa panduan,
Kitalah sebenar yang melaksanakan,
Janganlah jadi hanya penantian,
Takut nanti tinggal impian!
Jutaan syarahan telah disampaikan,
Ribuan amalan telah dilakukan,
Marilah pula berbuat tindakan,
Agar pulangan dapat dihasilkan,
Tidak terhad pada perkataan.
Untuk diri, keluarga dan ahli,
masyarakat, daerah serta negeri,
negara, dunia, sejagat dan akhirat
Alangkah besarnya bakti dan berkat
Sesama membina istana kebajikan,
Sesama meruntuh kota kejahatan!
Andai akal belum sempurna,
Andai ilmu kurang di dada,
Carilah makna segala kefahaman,
Tidaklah pula sehingga terbeban,
Amalkan ilmu sekadar kemampuan,
Allah jua kita serahkan,
Tanpa halangan tanpa galangan.
Untuk arifin yang lama bersemadi,
Keluarlah dari persembunyianmu ini!
Mari bersama memimpin kami,
dengan pengalaman yang telah
dipelajari.
Jika terilham kaedah dan cara,
Zahirkan ia menerusi suara,
Iman tak kenal tua dan muda,
Besar dan kecil tiada dikira,
Selagi ada kebajikan niatnya,
Mari SATUKAN bersama-sama,
supaya lebih berlipat ganda.
Bagi yang masih besar diri,
Tepuk dada tanyalah hati,
Sehingga bila terus begini?
Berbulan berlalu menjadi tahunan,
Matlamat anda manakah kesudahan?
Keluarlah dari penjara khayalan!
Jangan pandai menafsir sendiri,
Jangan pula membisu sepi,
Jangan mudah berpuas hati,
Akibatnya berat memakan diri,
Janganlah segan janganlah malu,
Salah dan silap tentunya berlaku,
Marilah mengaku kelemahan diri,
Supaya dapat sesama perbaiki.
Andai masih tidak mengerti,
Mengapa terjadi semuanya ini,
Pelajaran asal semaklah kembali,
Melihat semula pada yang asli.
Elakkan juga jumud kumpulan,
Dengarlah juga pendapat luaran,
Mungkin dapat jadikan panduan,
Bukan hanya ikut-ikutan…
Jauhi kita segala pergeseran,
kerana ini pemecah perpaduan.
Cuba elakkan kepentingan peribadi,
Belajar mendekati kepentingan ahli,
IKHLASkanlah segala pengorbanan ini,
Agar berterusan tanpa berhenti.
Sejahtera diri, keluarga, dan ahli
masyarakat, daerah serta negeri,
negara, dunia, sejagat dan akhirat
Ucapkan semula Kalimah Syahadah,
Agungkan kembali Qur’an dan Sunnah,
Jadikan petua Ijmak dan Qiyas,
Jadilah Ahli Sunnah wal Jamaah,
Tetapkan Iman, Islam dan Ihsan,
Tauhid, Feqah, Usul dan Kesufian.
Biasakan diri dengan latihan,
Jangan sampai tiada pekerjaan,
Tingkatkan terus ilmu pengetahuan,
Ibadat amalan dilupa jangan,
Jangan mudah menyerah kalah,
Usahakan hingga dapat istiqamah,
Cari Mawaddah waRahmah
wasSakiinah,
Kita pasti akan berjaya,
Khalifah juga jadinya kita.
Hamba berkata mengingati diri,
tiadalah hamba membangga diri,
Hamba terasa masih rapuh,
kalian mungkin lebih ampuh,
jangan ampuh bertukar angkuh!
rapuh pula perlu perkukuh!
Hamba sedar seloka ini,
Pasti ramai juga bantahi,
di mana akhirnya kita ini,
bila ADA dirempuh-rempuhi,
bila TIADA dipohon-pohoni.
Tentunya ada yang pandai berkata,
Bilangan ramai di majlis kita,
Semakin bertambah setiap masa,
Bukankah ini penyatuan nyata?
Kenapa memandang mudah sekali?
Bilangan ramai semuakah memahami?
Jika benar kenapa terjadi?
Bertambah ramai, bertambah yang lari!
Bacalah semula seloka ini,
walau pahit berkali ulangi,
semoga menjadi penawar hati,
semoga semuanya bangkit kembali.
Namun kita tidak berjanji,
Masa depan yang belum pasti,
Jika dituruti seloka ini,
Semua masalah dapatkah diatasi?
Tetapi sejarah bagaikan tahu,
walaupun semangat tidaklah padu,
Jika jemaah BENAR BERSATU!
kekuatan pasti berada di bahu!
Yang rahsia kan jadi nyata,
Yang lemah akan berbisa,
Usahalah terus sabar menanti,


Kemenangan akan menjengah nanti!
Mari bersama kita lalui,
Merasai keagungan kembara ini,
walaupun masih JAUH destinasi,
berjalanlah kita TANPA henti…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan